top of page
  • Obrázek autoraZuzana Burdová

5 nejčastějších právních chyb ekologických e-shopů

Máte ekologický e-shop s produkty pro zdravý a udržitelný životní styl? S produkty, které pečují o zdraví, rodinu nebo domácnost? Prodáváte etické výrobky pro netoxickou bezodpadovou domácnost, přírodní kosmetiku, zero-waste gastro obaly, bio potraviny, superpotraviny, ekologické výrobky pro děti, slow-fashion, barefooty nebo jiné výrobky šetrné k přírodě a lidskému zdraví?


Paráda, díky za to, že Vám naše planeta není jedno a snažíte se podnikat udržitelně, ekologicky a eticky.


A protože mně na životním prostředí taky hodně záleží a ráda Vás ve Vašem ekologickém podnikání podporuji, podělím se s Vámi o 5 nejčastějších právních chyb ekologických e-shopů, se kterými se při poskytování právních služeb eko internetovým obchodům setkávám. Ať se jim Vy můžete obloukem vyhnout.


Než se na ně mrkneme, důležité je zmínit, že cílem tohoto článku je Vám dát základní přehled o nejčastějších právních chybách eko internetových obchodů. Na přílišné detaily v tomto článku není prostor. Větším podrobnostem se budu věnovat v samostatných článcích, které budu postupně na svůj blog přidávat.

Ready? Jdeme na to.

ekologický produkt e-shop právo
5 nejčastějších právních chyb ekologických e-shopů

Chyba č. 1 – Zastaralá nebo chybějící cookies lišta


Úplně první, co vždy praští do očí, je nesprávná cookies lišta (nebo hůř - žádná).


Většina e-shopů nemá cookies lištu aktualizovanou a nastavenou správně.


Buď opt-in souhlasy chybí úplně, jsou nastaveny nesprávně nebo chybí poučení o právu souhlas odvolat. Od 6. 3. 2024 bude navíc nutné cookies lištu a souhlasy ještě upřesnit a aktualizovat v souladu s Google Consent mode 2.0., aby Vám Google nevypnul kampaně. To by bylo nemilé.


Chyba č. 2 – Neaktualizované VOP a web


Často se setkávám s tím, že e-shopy své všeobecné obchodní podmínky, stejně jako samotný web ještě nedaly do souladu s tlačítkovou novelou občanského zákoníku účinnou od 6. 1. 2023.


Tlačítková novela měla za úkol ještě více ochránit spotřebitele. Některé právní povinnosti e-shopů změnila a některé rozšířila. Novinky bylo třeba promítnout nejen do všeobecných obchodních podmínek, ale i do samotného webu. Spousta udržitelných e-shopů to neudělala.


Aktualizované a správné VOP i webové stránky jsou základ. Ledabyle stažené VOP z internetu nestačí. Teda pokud nechcete řešit nemalé pokuty za jejich nedostatky.


Chyba č. 3 – Nedostatečné zásady ochrany osobních údajů


Čas od času se setkám s tím, že mají e-shopy nekompletní zásady ochrany osobních údajů. Chybí poučení o právech subjektu údajů, nejsou v nich zahrnuty všechny účely zpracování osobních údajů nebo další údaje, které tam musí být.


Publikovat obecné dokumenty bez odborného přizpůsobení Vaší konkrétní situaci se nevyplácí. Časům, kdy byl úřad shovívavý a přimhouřil očko, už odzvonilo.


Chyba č. 4 – Další mezery v GDPR dokumentaci


Zásady ochrany osobních údajů nejsou jediným dokumentem, které by e-shop v rámci ochrany osobních údajů měl mít zpracované. To je překvapení pro většinu e-shopů.


Měli byste mít například záznamy o činnostech zpracování, směrnici pro zaměstnance o nakládání s osobními údaji a o postupech v případě bezpečnostních incidentů, balanční testy, smlouvy o zpracování osobních údajů s Vaší účetní nebo IT technikem a tak dále. Vždy samozřejmě záleží na konkrétním případu.


Nechci Vás děsit, tyhle věci mám v malíku a umím Vás tím provést téměř bezbolestně, ale potřeba to zkrátka je a měli byste to vědět.


Chyba č. 5 – Nezákonné popisky produktů


Marketingové agentury často píšou produktové popisky tak, aby trhaly rekordy v SEO, tzn., že řeší pouze optimalizaci pro vyhledávače. Málokdo ale bohužel zná zákonné povinnosti a omezení týkající se produktových popisků. S produktovými stránkami je totiž potřeba nakládat hooodně opatrně.


Nejhorší jsou ty u potravin, doplňků stravy, bylin, přírodních minerálních vod, přírodní kosmetiky a kojenecké výživy. Všeobecně musíte být opatrní při psaní tzv. výživových a zdravotních tvrzení, tzn. podávání informací týkajících se hlavně zdraví a potravin.


V tomhle smyslu dělá evropská legislativa mnohdy doslova paseku a její přísná právní pravidla zničila nejednu bylinkářku. Jako bylinkový nadšenec si o tom myslím své. Bohužel to ale na věci nic nemění - Vy vlastníci e-shopů si na to musíte dávat dobrý pozor. Pokuty nejsou žádný med.


Závěr


Vím, že to teď vypadá jako hodně dřiny. Mrzí mě to, já ty zákony nepíšu. Já se Vám akorát snažím pomoci jimi proplout.


Jak jsem psala na začátku, dejte mi chvilku a já Vám témata zpracuji podrobněji, abyste měli víc informací. Pokud nechcete, aby Vám moje články unikly, na stránce "kontakt" se můžete přihlásit do newsletteru.


No a pokud byste s čímkoliv potřebovali pomoci a chybí Vám ekologická advokátka, která je stejně přírodně naladěná jako Vy, ozvěte se mi, jsem tu ráda pro Vás.


Mgr. Zuzana Burdová, advokátka



bottom of page